Header Ads

'Mak Dan Ayah Saya Selalu Cerita Buruk Pasal Orang Padahal Anak Sendiri Lagi Teruk'




Saya ingin meluahkan apa yg saya rasa berpuluh2 tahun saya pendam..sejak dari zaman kanak2 sampai la dah kahwin ni...maaf andai kisah saya terlalu pnjang...saya bukan nak buka aib siapa2 tapi saya cuma mengharapkan keluarga saya seperti keluarga lain...

Saya sudah berkahwin bersama suami hampir 1 tahun..kami berkawan sejak 10tahun lepas..ciri2 suami saya seorang yg penyabar, hormat orang, peramah, pemurah dan ikhlas bantu orang..serta rajin bantu saya dalam segala kerja rumah.

xpernah lokek pd isteri dan orang lain..dia la orang yg banyak mendidik saya soal kehidupan..merubah saya daripada seorang yg kasar jd lembut..merubah saya dekat pada Allah..jaga saya sebaik mungkin..dia la lelaki pertama dalam hati saya..

"Mak Selalu Buruk Sangka Pada Orang"

Kenapa dulu saya memilih berkahwin muda sebab saya dh xsanggup hidup dengan keluarga yg saya rasa xpernah faham saya, saya rasa mcm orang luar..

Mak ayah saya solat xpernah tinggal..Saya ada ayah lagi..tapi saya xfaham langsung dengan sikap dia..yg memandang manusia dri luaran tanpa tgk hati..ayah saya suka kutuk orang..cerita buruk pasal orang..saya selalu dengar dia cerita pasal anak org kt mak saya.

saya xtahu kenapa dia suka buruk sangka kt orang..bila anak org tu bekerja biasa2,dikutuknya..macam la anak dia bgus sangat..dia pon ada anak lelaki yg bagi saya lg teruk dri anak orang lain..tanggungjawab keluarga xtahu apa..pada mak bapak pon xpernah kasi duit..padahal kerja gaji 4 angka.

memalukan keluarga masa bujang sampai kena masok lokap dan kena buang kolej...duit mak bapak kau berabis kan beli mcm2 apa yg kau nak...tapi, sekelip mata mak bapak tu boleh sanjung kau bila kau jd kaya..konon menyenangkan keluarga bila selalu beri hadiah..tanggungjawab anak lelaki bukan setakat beri hadiah je.. 

"Duit Tabung Pun Ayah Minta"

Berak kencing mak ayah kau, kalau sakit ada kau ambil tahu...kalau x aku dgn suami aku yg buat semuanya..kau ada balik rumah mak ayah kau tolong apa yg patut..tolong perhabis harta mak bapak ada la..tp itu juga yg mak ayah pndang akibat duit yg disogok..anak yg serba x ada ni,sikit mak ayah x pandang...sungguh pon kami xpernah bantu dri segi wang, tenaga kami..mereka sikit x hargai..

Ayah saya sangat berkira..dia xikhlas bantu orang walaupon ank sendiri...saya ingat lg masa saya zaman belajar..dia tahu saya ada biasiswa..dia minta duit saya..saya kerja dpat gaji, saya belom merasa lg duit tu,dia dh cakap kt mak saya nanti minta saya duit..kerana saya berkelulusan tinggi,mak ayah anggap saya kena tanggung keluarga..sedangkan mereka masih ada anak lelaki..walaupon dia xsekolah tinggi,tp itu tanggungjawab dia.

Saya belajar di universiti, minta tolong ayah hntar pergi praktikal pon ayah saya berkira duit minyak siap minta pada saya. Cara dia minta tu mcm saya ni xde perasaan je.. duit tabung saya ayah saya suka hati ambil..sedangkan duit tu saya simpan dh lama..walaupon sedikit nilainya..saya xpernah dididik soal agama..segala ilmu agama saya cari sendiri..urusan rumah tangga mak saya urus semua...dia tahu perintah bini je..

"Manusia Boleh Berubah Kerana Harta"

Kalau nak fikirkan,ayah saya bukan la orang susah..gaji pencen dia rm1800 sebulan..makan berdua je dgn mak saya..saya xpaham kenapa berkira sangat dgn keluarga...sampai tahap nak sedekah pon fikir bnyak kali..saya sedih sangat..

Masa saya berkahwin,suami beri hantaran utk kenduri kahwin..ayah saya minta pada saya semua duit tu...sedangkan kalau ikut islam,mak bapak yg wajib keluarkan duit belanja kawen utk anak perempuan..saya kecil hati sangat kenapa dieorg berkira...masa abg saya kahwin mereka sanggup buat loan bank.

Saya anak perempuan,saya nak dilindungi oleh laki2 yg bergelar wali dlm keluarga.,tp bila keluarga sendiri mcm ni pd saya..saya xtahu apa nak buat..manusia boleh berubah kerana harta benda.

"Suami Kerja Biasa-Biasa Je"

Saya susah2 dgn suami,xpernah mtk tolong keluarga..sebab kami tahu belom tentu mereka nak tolong..saya terasa hati bila saya mula meniaga kecil2an..mak saya mcm pndang rendah kt apa yg saya buat..siap perli saya dengan ayat yg saya masih ingat smpai hari ni..suami pon sedih tengok saya..saya xpernah malukan mak ayah sejak saya kecik..saya sekolah selalu jd pelajar terbaik..tapi saya xpernah dipuji oleh mak ayah..dalam apa jua benda saya buat..sampai la dh kahwin..

Mak saya pulak jenis yg suka back up abg saya..abg saya putus tunang,sebab lempang anak org pon dia still nak back up. saya pernah manja2 dengan suami depan mak ayah..mak saya perli "ala,mengada..kalau dah gaduh nanti,jgn mcm petir" saya dgn suami terus stop buat apa2 lepas tu.

Maklum la saya kahwin dengan suami yg kerja biasa2..xde harta..mak ayah saya xpandang pon mungkin bukan menantu pilihan..mak saya pernah cakap pada saya "rumah tangga kau memang dri mula2 pon x betol".. saya xtahu kenapa mak ckp mcm tu..tapi, suami saya orang nya baik sangat..Allah kurniakan dia saya dh cukup bersyukur dah..walaupon dia xde apa2..

Hem..kenapa Allah uji saya mcm ni,saya pon xtahu..cuma saya harap keluarga saya berubah la..itu je saya minta.. - www.kakishare.my


No comments

Note: only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.